Vsakemu vodstvenemu delavcu je jasno, da za vodenje potrebuje avtoriteto. Žal pa je malo takih, ki vedo, kaj avtoriteta je, in še manj takih, ki vedo, kako jo graditi.
Mnogo vodij gradi svojo avtoriteto zgolj na formalni moči. Prepričani so, da jih bodo podrejeni upoštevali zgolj zato, ker lahko pomahajo s papirjem, na katerem piše »šef«, »vodja«, »direktor« ali kaj podobnega. Taki vodje na vprašanje »zakaj?«, pogosto odgovarjajo z besedami »ker sem jaz tako rekel!« ali »ker sem se jaz tako odločil!« Vodenje, ki temelji samo na principih formalne moči, je lahko uspešno le na kratek rok. Delavci postajajo nezadovoljni, njihova inovativnost usiha, samoiniciativnosti je vse manj. Taki delavci postanejo tako nezadovoljni, da pogosto začnejo iskati drugo službo. Dobijo jo seveda najboljši in zapustijo podjetje.
Uspešni vodje stavijo predvsem na socialno moč. Socialna moč pomeni, da beseda vodje nekaj šteje (psihološko to pomeni, da so drugi pripravljeni izpolnjevati njihove želje, organizacijsko pa, da so pripravljeni opravljati naloge). Vsak vodja potrebuje za uspešno vodenje, poleg formalne, tudi socialno moč. Te ne more dobiti od tistega, ki ga postavi za šefa. Socialno moč mu podeljujejo podrejeni. Kako jo torej pridobiti?
Temelj pridobivanja socialne moči je v korektnosti do sodelavcev, v pozitivni naravnanosti do sebe in drugih, v vzpostavljanju enakovrednega ali partnerskega odnosa z okoljem. Gre za življenjski položaj v katerem spoštujejo sebe in druge ljudi, sebi in drugim dopuščajo napake in pomanjkljivosti, znajo korektno podati kritiko in jo tudi sprejeti, znajo pohvaliti… Svojo avtoriteto gradijo z asertivno in ne z agresivno komunikacijo. Asertivni so takrat, ko uresničujejo svoje želje in zadovoljujejo potrebe, ne da bi delali karkoli v škodo drugih. S takim vedenjem dosegajo svoje cilje z bistveno manj konflikti in z večjim zadovoljstvom, prispevajo pa tudi k boljši kvaliteti odnosov v svojem kolektivu. In kar je najpomembnejše – tega načina funkcioniranja se lahko naučijo, le odločiti se morajo, da to želijo.
V naslednjih številkah bomo ponudili nekaj komunikacijskih orodij, s katerimi lahko vodje gradijo in vzdržujejo visoko stopnjo socialne moči.
Boštjan Polutnik