Podjetja so se v konkurenčnem boju za stranke prisiljena prilagajati vedno bolj zahtevnemu tržišču. Motivirani in lojalni delavci so danes tisti dejavnik, ki uspešna podjetja loči od manj uspešnih. Ključna konkurenčna prednost in največje bogastvo organizacij so tako ljudje in odnosi med njimi. Zato je zadovoljstvo zaposlenih, ki se meri z organizacijsko klimo, izjemno pomembno.
Mnoge raziskave so pokazale, da je ugodna organizacijska oziroma psiho-socialna klima osnova za dobro in učinkovito delovanje podjetja. Gre za to, kako zaposleni dojemajo podjetje, svoje možnosti v njem in pogoje dela. Ker ima pomemben vpliv na uspešnost podjetja in doseganje zastavljenih ciljev, je smiselno presojati, ali je klima v organizaciji ugodna ali ne. Nanjo močno vpliva način komuniciranja in stil vodenja. Osnovna vloga vodstva je v ustvarjanju optimalnih pogojev in vzdušja za čim učinkovitejše delovanje posameznika in podjetja kot celote.
Vzdušje v podjetju lahko prepustite naključju. To vas lahko pripelje kamorkoli, najpogosteje od slabega k slabšemu. Lahko ga zahtevate (zaukažete), a kmalu boste ugotovili, da s tem ne boste dosegli želenega učinka. Večine dimenzij organizacijske klime ni mogoče reševati s predpisi in navodili, saj je marsikatera od njih rezultat odnosov in komunikacije med ljudmi. Najboljša pot za izboljšanje organizacijske klime je osebni zgled vodstva, doslednost in integriteta vodij, kar sproži zaupanje pri sodelavcih. Pomembno je tudi permanentno usposabljanje delavcev. Priporočamo različne seminarje s področja t.i. mehkih veščin, pri čemer velja na prvo mesto postaviti komunikacijo, ki predstavlja temelj vsakega medsebojnega odnosa.
Slaba komunikacija v podjetju pripelje do tega, da konfliktov ne rešujemo konstruktivno. Pogosto jih zanikamo ali pometemo pod preprogo. Ker ostajajo nerešeni, namesto, da bi prispevali k napredku, stalno kvarijo komunikacijsko in s tem tudi organizacijsko klimo. To vodi v nezadovoljstvo, nižjo motiviranost za delo in posledično v nižjo produktivnost. Podjetja, ki se zavedajo pomembnosti ugodne organizacijske klime ter njenega vpliva na zadovoljstvo zaposlenih in uspešnost poslovanja, si prizadevajo ustvariti takšno vzdušje, ki bo nudilo najboljše poslovne rezultate.
Temelj za vzpostavitev ugodne organizacijske klime v podjetju je v korektnosti med sodelavci na vseh nivojih, v vzpostavljanju enakovrednega ali partnerskega odnosa posameznika z okoljem, v asertivni namesto agresivni komunikaciji… Asertivni smo takrat, ko zadovoljujemo svoje želje in potrebe, ne da bi karkoli počeli na škodo drugih. S temi znanji nas v življenju običajno niso »oborožili«. V medosebni komunikaciji pride do konfliktnih situacij, ki se jih na seminarju »Komunikacija in obvladovanje konfliktov« učimo reševati z enostavnimi orodji, ki temeljijo na transakcijski analizi. Gre za eno izmed psiholoških teorij osebnosti, ki jo udeležencem približamo na enostaven način. V praksi je enostavno uporabna in zelo učinkovita. Ko osvojimo tak način komunikacije, smo sposobni konflikte reševati na konstruktiven način, pomembno pa je tudi to, da s takim načinom komuniciranja doživljamo bistveno manj stresa in bistveno izboljšamo organizacijsko klimo.
Klimo v podjetju je torej smiselno preučiti in izmeriti ter na osnovi spoznanj uvesti in izvajati ukrepe za dosego njenega izboljšanja.
Boštjan Polutnik